Zajímavé

O výchově: CO má rodina poskytnout dítěti (2. kapitola)

rodina, zdroj: www.pixabay.com Nabízíme k přečtení brožurku O výchově, kterou napsal Josef Janšta a vydal tiskový apoštolát A.M.I.M.S.....













Poslání rodiny pro harmonický rozvoj dítěte je nezastupitelné. Všechny formy náhradní rodinné výchovy musí tuto skutečnost respektovat. Vždycky však půjde pouze o náhradu, která ve svém finále dítě pro vstup do samostatného života negativně poznamená. Co se tedy od rodiny očekává? Své poslání by měli rodiče poznat v předávané rodinné moudrosti a vycítit osobní intuici. Přitom z toho nedělat vědu. Pokud má k tomu pomoci i tato psaná forma, musíme si naše uvažování jednoduše rozčlenit. Ptáme se tedy: Co má rodina dítěti poskytnout?
- pocit bezpečí
- formaci svědomí
- rozvoj svobodné osobnosti


1. POCIT BEZPEČÍ
Pocit bezpečí patří k základní dětské potřebě. Bez jejího naplnění nemůže dítě žít. Už v období těhotenství nastávající maminka vycítí, co jejímu dítěti prospívá k jeho duchovnímu klidu. Každá těhotenská příručka by měla maminky na to upozornit a vést je k určitému odříkání, které je naopak darem pro děťátko v lůně matky. Vliv na vyrůstající dítě má v období těhotenství celá rodina. Možná by bylo dobré simulovat na nějakém „trenažéru“ prostředí v těle matky i to, jak sem bezprostředně doléhá všechno, co se kolem maminky děje. K vytváření pocitu bezpečí dítěte v děloze slouží přirozená matčina výbava, hygiena, chování matky i celé rodiny a také její duchovní život.

Jestliže se rodiče modlí a přijímají svátosti, tak zahrnují do tohoto svého kontaktu s Bohem i své maličké, které vyrůstá v útrobách matky. V životě milosti probíhá neustálá výměna vzájemného působení mezi Bohem a člověkem. Toto působení je reálné, i když neviditelné. Je to podobné jako ve vztazích mezi lidmi. Láska je mezi nimi neviditelná, ale kolik siločar je vysláno k protějšku. Rodiče, kteří se v těhotenství modlí, vtahují děťátko do Boží přítomnosti, do siločár jeho milosti, které jsou tou nejbezpečnější ochranou, protože jsou ochranou všemohoucího Boha.

I po narození v kojeneckém a dalším věku patří pocit bezpečí k základní potřebě dítěte a musí být nasycen. Dítě přitom přirozeně spoléhá na autoritu rodičů, které se rádo podřizuje. Otevírá se jistotě v Boží přítomnosti a velice brzy poznává, že Bůh je vyšší mocí, na kterou je spolehnutí i tam, kde rodiče se svými přirozenými silami nestačí. Bůh se tak stává nejvyšším garantem jeho bezpečí nejenom v nejútlejším věku, ale i ve školních lavicích, v dospívání a nakonec i v dospělosti. Postupně tak v duši dítěte roste láska k Bohu, která nemá být jenom instinktivní, ale uvědomělá. Ale k tomu se vrátíme v pozdějších úvahách, tady zatím alespoň takto.

Zdá se Vám nastíněný program idylický? Samozřejmě je to schéma, které neobsahuje pády, chyby, zatáčky, nemoci, atd. Jakékoliv „všednosti“ však nesmějí uhnout ze základního směru, že dítě se nechává vést rodiči a oddává se jejich moci i laskavé síle samotného Boha. Jak často však vidíme kolem sebe bloudění a výchovné a rodičovské krize, se kterými si nikdo v oněch rodinách neví rady. Takové rodiny patří do psychologické poradny, když se paradoxně dostaly do své neřešitelné situace vinou osvícených psychologických systémů. Do takové situace by se nedostaly, kdyby se opíraly o rodinnou moudrost předchozích generací. Společným jmenovatelem těchto výchovných katastrof je nesmyslný požadavek, aby rodiče co nejméně své děti omezovali, naopak nechávali volnost jejich pocitům, jejich přáním. Rodiče nesmějí poroučet, aby své děti nekřivili. A kleknout si před Boha je srážením dětské přímé tvůrčí aktivity v pokřivený postoj zakomplexovaného jedince. I mezi katolickými rodiči se s obdivem šířila příručka, kde rodič se stával stejně vysokým panáčkem jako dítě. A důsledek z toho? Neporoučet, ale diskutovat, jste přece stejní. Naprostý nesmysl, který uměle dělá z velkého malého a z malého dospělého. Dítě však na svou roli rovného nestačí, protože k ní musí mnoho roků růst.

V těchto výchovných systémech přenechávají rodiče svou vůdčí roli dětem, které se takto vedle svých slabých a manipulovatelných rodičů nemohou cítit v bezpečí. Tuto pro ně nesnesitelnou situaci vezmou děti do svých rukou a staví se do role těch, kteří si svoje bezpečí zajistí sami. Stále znovu se v tom ubezpečují tím, že doma všechny ovládají: poroučejí, vydírají, jedí jenom to, co chtějí, a to ještě za přesných rituálů, které stále zdokonalují, a tak se ujišťují, že vládnou a jsou tak v bezpečí. Samozřejmě to vede ke krachu. Pokud to doma rodina nějak přežije, tak pád nastane na veřejnosti, kde dítě poroučet nemůže, jeho systém bezpečí se mu zhroutí a ono padá do duševních stavů, ze kterých je cesta ven jen velmi obtížná. (K tomu: Jiřina Prekopová, Malý tyran.)

Náboženská výchova dětí, které jsou obětí liberální (ne)výchovy, je svízelná. Dítě, které nemá pozitivní zkušenost s bezpečnou autoritou rodičů, nechápe ani autoritu Boha. Dítě si zajišťuje bezpečí samo a Bůh se mu do takového vnímání světa nehodí.

2. FORMACE SVĚDOMÍ
Svědomí je Boží dar, který máme vrozený. Klíčem k jeho fungování je však přirozená výchova v rodině, na kterou navazuje výchova náboženská.

Naprosto nezastupitelnými aktéry jsou zde opět rodiče. Dítě, které vyrůstá v rodině, všechno pozoruje a rozhodně není jenom pasivním divákem. Všechno dění kolem sebe vztahuje k sobě. Vidí rodiče, jak se o něho starají. Chápe velice brzy, co znamená dát svému potomku čas. Velmi pozorně sleduje, jak se rodiče chovají k sobě. Vzrušuje ho napětí mezi rodiči a přímo ho hladí následné usmíření. Dovede ocenit kompromisy a rodiče rostou v jeho očích, když táhnou za jeden provaz. Je to důležité pro potvrzení jistoty rodinné hradby, kterou nikdo nezboří.

Sociální dovednosti se takto dítě učí doma. Proto by tam mělo platit, že „ano“ znamená vždy „ano“. „Ne“ znamená vždy „ne“. Takto se upevňuje důvěra dítěte k rodičům, posiluje se pocit bezpečí. Situace se v různých obměnách opakují a dítě tak získává ve své mysli vzorce chování. Takto se formuje postupně i svědomí.

Nenechme se přitom vyvést z míry a důslednosti k pravdě různými zlehčujícími návody. Naprosto vážně čteme nebo slyšíme hlas odborníka, který mluví o toleranci lži. Ve své moudrosti nazývá lež legální vývojovou záležitostí. U dítěte se můžeme dočasně vyrovnávat maximálně fabulační lží, kdy dítě nerozlišuje mezi skutečností a svou fantazií. Ale jinak buďme naprosto důslední v obhajobě pravdy. Děti to přijmou, když my sami budeme pravdiví.

Jiřina Prekopová zákonitost vývoje svědomí vyjadřuje takto: „Je všeobecně známo, že to platí u lidí, ale i u zvířat. Cenu má jenom vzor silnějšího. Slabší nenapodobujeme. (Jízdě autem se neučíme od začátečníků, nýbrž od zkušeného řidiče, učitele autoškoly.) Z tohoto pohledu se přirozená autorita jeví jako zákonitost, která je podmíněna přirozeným řádem. Proto je nezbytně nutné, aby dítě ve věku, kdy potřebuje příklad, mohlo vnímat převahu rodičů. Tak to také zařídila stvořitelská moudrost. Rodiče jsou nejdříve větší, dospělejší a silnější a děti menší, nezralé a slabší.“

Formace svědomí patří k nejzákladnějším výchovným cílům. V žádném případě se nedá nastíněný proces nahradit výzvami a poučením, jak se má dítě chovat. To patří pouze k průvodní naučné formaci svědomí.

Jak však přejde poznání z příkladu i z poučení do uvědomělého používání? V padesátých letech minulého století se staly budované dětské domovy zárukou výchovy k socialistickým hodnotám. Bylo to jistě podle ruského vzoru. Komunisté se nemuseli spoléhat na rodinu, kde navíc pozitivní vztah k socialistickým hodnotám byl nejistý. Do dětí se v domovech hodně investovalo. Byly vychovávány k oddané poslušnosti, k dodržování ústavního řádu. Když však vyšli z domova, začali se chovat zcela jinak, než jak byli navyklí. Jejich chování bylo nezodpovědné, naprosto nespolehlivé. Namísto domnělých opor socialistického zřízení se pohybovali po svobodě lidé, kteří sahali až ke kriminální činnosti a končili často ve vězení.

Psychologové se ptali, proč se tak chovají, když se do jejich výchovy tolik investovalo. Došli k závěru, že tyto dospělé děti nemají svědomí. Ne, že by nevěděly, co mají dělat. Pod dozorem jednaly naprosto správně. Ale jakmile to zůstalo jenom na nich, svědomí je ke správné činnosti nedovedlo. Dělaly pravý opak. Proč tomu tak bylo? Po nějaké době se podařilo nepovedenou výchovu zdůvodnit.

V rodině stejně jako v dětském domově jsou děti vedeny ke správnému jednání. Je položena norma, která se musí dodržovat. V rodině se však děje něco, co se v kolektivním zařízení jenom těžce probouzí, nebo se neprobudí vůbec. Například maminka zakáže dítěti, že nesmí sahat na knoflíky od sporáku. Dítě však knoflíky velice lákají. Když se maminka nedívá, tak nepozorovaně přistoupí ke sporáku a příkaz poruší. Maminka se zlobí, dítě potrestá. Je smutná z toho, že ji dítě neposlechlo. Situace se za chvíli opakuje znovu. Dítě je opět silně pokoušeno na knoflíky sáhnout. Avšak neudělá to. Běží namísto toho k mamince a zvěstuje jí, že na knoflíky nesáhlo. Maminka má z toho nefalšovanou radost a dítě se dočká velké pochvaly.

Dítě nesáhlo na knoflíky kvůli zákazu, že nesmí. Motivem nebyl ani strach, že dostane trest. K poslušnosti maminčina příkazu je vedla touha udělat mamince radost. Příkaz tedy splnilo z lásky k mamince. Kolikrát v dětství se bude podobná situace opakovat! Mnohokrát dítě poslechne proto, že má maminku rádo, že jí chce udělat radost, že se těší na pochvalu. Něco takového zažívá dítě v domově jenom v omezené míře. Ve vztahu absolutní rodičovské lásky vůbec ne. A právě jednání z lásky k rodičům je podstatný prvek pro růst uvědomělého svědomí.

Formace svědomí patří k nejdůležitějším výchovným cílům. Daří se pouze v rodině, kde dítě vidí v rodičích vzor a má k nim úctu a lásku. Rodič je přitom dítěti laskavým průvodcem. Výchova svědomí je jednoduchá a nepotřebuje žádné metodické příručky. Svědomí v dítěti však nikdy nerozvine rodič, který není pro dítě vzorem, není garantem pravdivosti. Selže i ten rodič, který svou nedostatečnou láskou nevyprovokuje u dítěte jednání z lásky.

3. VÝCHOVA KE SVOBODNÉ OSOBNOSTI
Svobodu málokdo v pozitivním smyslu spojuje s křesťanstvím. Spíše se mají křesťané za ty, kteří různýmí zákazy a příkazy svobodu berou. Proto je třeba vyjasnit si pojmy. „Svoboda je mohutnost, zakořeněná v rozumu a ve vůli jednat nebo nejednat, udělat to či ono, a tak sama od sebe konat vědomé skutky. Díky svobodné vůli rozhoduje každý sám o sobě.“ (Katechismus katolické církve, 1731)

Svobodu však může člověk ztratit zvenčí, když je někým přinucen jednat tak, jak on sám nechce. Může se jednat o zločinné násilí, domácí násilí, život v totalitním režimu nebo menší či větší omezování svobody v mezilidských vztazích. Takové ztrátě svobody se každý brání. Svobodu však můžeme ztratit i jiným způsobem. V Katechismu katolické církve, 1887 se píše: „Jestliže se člověk vzdálí od mravního zákona, ohrožuje vlastní svobodu, stává se otrokem sebe sama.“

Z toho plyne, že: Svobodný člověk je tedy jedinec, který není vnitřně zotročen vášní, hříšnými návyky, zraněními, strachem, jakoukoliv závislostí, komplexy a je tedy schopen nezatíženě volit mezi dobrem a zlem, rozhodovat se bez vnitřní svázanosti. Takový člověk je cílem naší výchovy.

Pro porozumění vyjděme z negativního příkladu. Před časem jsem navštívil Cenacolo v Medjugorje. Je to zařízení, které založila v Itálii sestra Elvíra. S množstvím svých spolupracovníků v mnoha zemích se snaží pomoci mladým lidem, kteří se cítí být se svým životem v koncích.

Cenacolo v Medugorje pořádá setkání poutníků s mladými muži, kteří prošli Cenacolem a jsou schopni o své proměně veřejně hovořit. Byl jsem v české skupině a měli jsme štěstí, že k nám hovořil Čech. Dozvěděli jsme se, že mladík pocházel vcelku z dobré rodiny. Od útlého dětství měl všechno, co chtěl. Rodiče měli na něho málo času, ale peněz mu dopřáli dost. Měl všechno a chtěl mít stále víc. Musel mít motorku, aby se mohl vytahovat před ostatními. Musel získat děvče, na které ukázal. Peníze od rodičů mu přestaly dostačovat, ale on chtěl mít, co chtěl. Začal krást, ubližovat druhým. V duši měl prázdnotu, do které se tlačil strach. Hledal únik v droze. Namísto úlevy se však strach a úzkost zvětšovaly. Nedostávalo se mu peněz, ale bez drogy už žít nedokázal. Proto kradl. Začaly problémy s policií, cítil ji za sebou na každém kroku. Dobrý člověk mu řekl o Cenacolu. Dorazil do Medjugorje a požádal o přijetí do komunity.

Nic od toho však nečekal. Byl to jenom únik. Co mohl čekat člověk, který měl v srdci jenom touhu mít a užívat si. Viděl jenom sebe a své potřeby. Potřeboval tu najít ochranu, zlepšit si zdraví a pak zase jít.

V Cenacolu dostal anděla strážného – chlapce, který na tom byl kdysi podobně jako on. A ten byl pořád s ním. Těšil ho a pomáhal mu v prvních dnech bez drogy. Volal ho nazpět, když už byl u brány, aby odešel. Zval ho do kaple, kam nechtěl v žádném případě vstoupit. Anděl strážný dokázal, že ho má rád. A on v sobě objevil něco malinko podobného. Neviděl už jenom sebe. V Cenacolu není žádná zábava: jenom těžká práce a vztahy mezi kamarády. Náš mladík zažil první chvíle radosti z toho, že má někoho kolem sebe. Postupně objevil, že život pro druhého přináší radost. Prokousal se prvními krůčky modlitby do blízkosti Boží. Bez Boha si další život nedovedl představit. Cítil jeho sílu i lásku.

Před námi poutníky stál mladý muž zbavený vnitřních svázaností – svobodný od touhy pořád něco mít, vynikat, chlubit se před druhými. Osvobozený od drogy, která ho stahovala do pekel. Měl krásný úsměv člověka, jehož srdce je svobodné od všeho, co mnoho mladých lidí více či méně poutá a brání jejich rozletu. Říkali jsme si mezi sebou: „Ten to má dobře poskládané.“

Loučili jsme se s ním viditelně osvěženi jeho osobností. Zůstával zatím v komunitě. Věděl, že přijde den, kdy se bude cítit už dostatečně silný k tomu, aby odešel tam, odkud sem přišel. Naposledy nám zamával a zvolal: „Řekněte mladým, ať mají rádi a neubližují.“ Mladý muž z Cenacola dopadl zatím velmi dobře. Dospěl do stadia vnitřní svobody, ve které není svazován a tažen dolů změkčilostí, zakomplexovaností, zraněními, vášněmi, hněvem, závislostí na alkoholu či drogách, na majetku… Nemá ještě vyhráno, neboť droga se jim stále nabízí jako falešné a jednoduché řešení v jakékoliv těžkosti.

Jak hluboce nesvobodným se stal onen chlapec vinou špatné výchovy navenek normálních rodičů, kteří takto nesplnili svou roli. Z jejich domova se vybelhal člověk nesvobodný, zraněný, neschopný života pro druhé. Říká se, že každý člověk může vychovat narkomana. Souhlasím s tím jenom potud, pokud rodina vychová nesvobodného člověka.



Brožurku je možno si objednat za doporučený příspěvek na tisk 10 Kč + poštovné na adrese:
Tiskový apoštolát A.M.I.M.S.
Náměstí 20,
Vranov nad Dyjí 671 03,
tel. 515 296 384, email: apostolat@fatym.com


Zdroj: vlastní



Sdílet

Související články:
Promluvy sv. Jana Marie Vianneye (12. kapitola) (22.04.2024)
Promluvy sv. Jana Marie Vianneye (11. kapitola) (18.04.2024)
Promluvy sv. Jana Marie Vianneye (9. kapitola) (11.04.2024)
Promluvy sv. Jana Marie Vianneye (8. kapitola) (08.04.2024)
Promluvy sv. Jana Marie Vianneye (7. kapitola) (05.04.2024)
Promluvy sv. Jana Marie Vianneye (6. kapitola) (01.04.2024)
Promluvy sv. Jana Marie Vianneye (5. kapitola) (30.03.2024)
Promluvy sv. Jana Marie Vianneye (4. kapitola) (27.03.2024)
Promluvy sv. Jana Marie Vianneye (3. kapitola) (25.03.2024)
Plný lásky a úcty (23.03.2024)
Promluvy sv. Jana Marie Vianneye (2. kapitola) (22.03.2024)
Promluvy sv. Jana Maria Vianneye (1. kapitola) (19.03.2024)
Promluvy sv. Jana Maria Vianneye (Úvodní slova) (17.03.2024)
I tak kázal Vianney (9. kapitola) (14.03.2024)
I tak kázal Vianney (8. kapitola) (11.03.2024)
I tak kázal Vianney (7. kapitola) (07.03.2024)
I tak kázal Vianney (6. kapitola) (05.03.2024)
I tak kázal Vianney (5. kapitola) (02.03.2024)
I tak kázal Vianney (4. kapitola) (29.02.2024)
I tak kázal Vianney (3. kapitola) (26.02.2024)
I tak kázal Vianney (2. kapitola) (24.02.2024)
I tak kázal Vianney (1. kapitola) (20.02.2024)
Jak kázal Vianney o svaté zpovědi (10. kapitola) (17.02.2024)
Jak kázal Vianney o svaté zpovědi (9. kapitola) (14.02.2024)
Jak kázal Vianney o svaté zpovědi (8. kapitola) (10.02.2024)
Jak kázal Vianney o svaté zpovědi (7. kapitola) (07.02.2024)
Jak kázal Vianney o svaté zpovědi (6. kapitola) (04.02.2024)
Jak kázal Vianney o svaté zpovědi (5. kapitola) (01.02.2024)
Jak kázal Vianney o svaté zpovědi (4. kapitola) (30.01.2024)
Jak kázal Vianney o svaté zpovědi (3. kapitola) (27.01.2024)
Jak kázal Vianney o svaté zpovědi (2. kapitola) (25.01.2024)
Jak kázal Vianney o svaté zpovědi (1. kapitola) (23.01.2024)
Tak kázal Vianney (10. kapitola) (20.01.2024)
Tak kázal Vianney (9. kapitola) (16.01.2024)
Tak kázal Vianney (8. kapitola) (14.01.2024)
Tak kázal Vianney (7. kapitola) (11.01.2024)
Tak kázal Vianney (6. kapitola) (08.01.2024)
Tak kázal Vianney (5. kapitola) (05.01.2024)
Tak kázal Vianney (4. kapitola) (03.01.2024)
Tak kázal Vianney (3. kapitola) (31.12.2023)
Tak kázal Vianney (2. kapitola) (26.12.2023)
Tak kázal Vianney (1. kapitola) (24.12.2023)
Pouť do Říma od A do Z (31. kapitola) (15.12.2023)
Pouť do Říma od A do Z (30. kapitola) (12.12.2023)
Pouť do Říma od A do Z (29. kapitola) (10.12.2023)
Pouť do Říma od A do Z (28. kapitola) (30.11.2023)
Pouť do Říma od A do Z (27. kapitola) (17.11.2023)
Pouť do Říma od A do Z (26. kapitola) (12.11.2023)
Pouť do Říma od A do Z (25. kapitola) (10.11.2023)
Pouť do Říma od A do Z (24. kapitola) (04.11.2023)
Pouť do Říma od A do Z (23. kapitola) (02.11.2023)
Pouť do Říma od A do Z (22. kapitola) (29.10.2023)
Pouť do Říma od A do Z (20. kapitola) (17.10.2023)
Pouť do Říma od A do Z (19. kapitola) (14.10.2023)
Pouť do Říma od A do Z (18. kapitola) (08.10.2023)
Pouť do Říma od A do Z (17. kapitola) (04.10.2023)
Pouť do Říma od A do Z (16. kapitola) (29.09.2023)
Pouť do Říma od A do Z (15. kapitola) (26.09.2023)
Pouť do Říma od A do Z (14. kapitola) (21.09.2023)
Pouť do Říma od A do Z (13. kapitola) (16.09.2023)
Pouť do Říma od A do Z (12. kapitola) (03.09.2023)
Pouť do Říma od A do Z (11. kapitola) (27.08.2023)
Pouť do Říma od A do Z (10.kapitola) (24.08.2023)
Pouť do Říma od A do Z (9. kapitola) (20.08.2023)
Pouť do Říma od A do Z (8. kapitola) (15.08.2023)
Pouť do Říma od A do Z (7.kapitola) (14.08.2023)
Pouť do Říma od A do Z (6. kapitola) (13.08.2023)
Pouť do Říma od A do Z (5. kapitola) (12.08.2023)
Pouť do Říma od A do Z (4. kapitola) (11.08.2023)
Pouť do Říma od A do Z (3. kapitola) (10.08.2023)
Pouť do Říma od A do Z (2. kapitola) (09.08.2023)
Pouť do Říma od A do Z (1. kapitola) (08.08.2023)
Soužití či soužení: Doslov (31.07.2023)
Soužití či soužení: Odpustit sobě! Zásadní první krok (29.07.2023)
Soužití či soužení: Zbožnost (25.07.2023)
Soužití či soužení: Smutek (22.07.2023)
Soužití či soužení: Bratr osel a pokušení (20.07.2023)
Soužití či soužení: Nevhodné odívání bratra osla (18.07.2023)
Soužití či soužení: Zamilovanost (16.07.2023)
Soužití či soužení: Sedm hlavních hříchů (13.07.2023)
Soužití či soužení: Jeden příklad za všechny (10.07.2023)
Soužití či soužení: Špatná péče o bratra osla (06.07.2023)
Soužití či soužení: A jak to vypadá konkrétně (02.07.2023)
Soužití či soužení: Trůn srdce pro duši (27.06.2023)
Soužití či soužení: "Horší" osel, horší šance? (22.06.2023)
Soužití či soužení: Kdo jak skončí? (17.06.2023)
Soužití či soužení?: Bratr Osel (12.06.2023)
Soužití či soužení?: Osel je osel (03.06.2023)
Soužití či soužení? : Úvodní kapitoly (30.05.2023)
O výchově: Život modlitby (10. kapitola) (30.05.2023)
O výchově: Výchova k úctě (8. kapitola) (21.05.2023)
O výchově: Pokoj v rodině (7. kapitola) (16.05.2023)
O výchově: Ukázat Boha jako nejvyšší dobro (5. kapitola) (29.04.2023)
O výchově: Výchova samozřejmostí (4. kapitola) (27.04.2023)
O výchově: Vnitřně svobodné dítě (3. kapitola) (19.04.2023)
O výchově: Je dnes zdravá výchova možná? (1. kapitola) (10.04.2023)
O výchově: Pár slov na úvod (04.04.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Modlitba k Panně Marii Matce Naděje (36. kapitola) (03.04.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Drahocenný čas (35. kapitola) (30.03.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Cesta k dokonalosti (34. kapitola) (28.03.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Malý pokrok a zvláštní zpytování svědomí (33. kapitola) (26.03.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Jak si tedy udělat pořádek v myšlenkách (32. kapitola) (19.03.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Pořádek v myšlenkách (31. kapitola) (15.03.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Matka Boží v mém životě (30. kapitola) (12.03.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Řeč (29. kapitola) (09.03.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Křížová cesta (28. kapitola) (03.03.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Láska roste poznáním (27. kapitola) (27.02.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Růženec (26. kapitola) (24.02.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Smutek (25. kapitola) (20.02.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Svaté přijímání (24. kapitola) (17.02.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Dobro konat dobře (23. kapitola) (11.02.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: pokání (22. kapitola) (09.02.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Vyznání hříchů (21. kapitola) (04.02.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Předsevzetí (20. kapitola) (28.01.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Lítost (19. kapitola) (21.01.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Zpytování svědomí (18. kapitola) (17.01.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Svátost smíření (17. kapitola) (08.01.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Věrnost i v nepatrných věcech (16. kapitola) (01.01.2023)
Krokodýl aneb můžeš růst: Stálá bdělost nad sebou (15. kapitola) (30.12.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Pevná důvěra v Boha (14. kapitola) (27.12.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Pokorná nedůvěra ve vlastní síly (13. kapitola) (24.12.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Touha po dokonalosti (12. kapitola) (16.12.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Zlý návyk (11. kapitola) (11.12.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Ještě jednou o pokušení (10. kapitola) (05.12.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Pokušení (9. kapitola) (29.11.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Hlavní chyba (7. kapitola) (24.11.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Lehký hřích (6. kapitola) (19.11.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Hřích (5. kapitola) (16.11.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Dobrý úmysl (4. kapitola) (04.11.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Jak najít správný postup, aby rostla naše láska k Pánu Bohu (3. kapitola) (31.10.2022)
Budoucí dobra (23.10.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Duchovní pokrok dělá jen ten, kdo roste v lásce (2. kapitola) (22.10.2022)
Krokodýl aneb můžeš růst: Jak jít ke křesťanské dokonalosti (1. kapitola) (13.10.2022)
Skřítek Kostelníček: Závěrečné obřady (19. kapitola) (13.10.2022)
Skřítek Kostelníček: Přijímání (18. kapitola) (10.10.2022)
Skřítek Kostelníček: Pozdravení pokoje (17. kapitola) (02.10.2022)
Skřítek Kostelníček: Otče náš (16. kapitola) (29.09.2022)
Kostelníček: Proměňování (15. kapitola) (22.09.2022)
Skřítek Kostelníček: Svatý, Svatý (14. kapitola) (18.09.2022)
Skřítek Kostelníček: Příprava hostiny (13. kapitola) (11.09.2022)
Skřítek Kostelníček: Obětní dary (12. kapitola) (06.09.2022)
Skřítek Kostelníček: Přímluvy (11. kapitola) (04.09.2022)
Skřítek Kostelníček: Věřím v Boha (10. kapitola) (02.09.2022)
Skřítek Kostelníček: Kázání (9. kapitola) (30.08.2022)
Skřítek Kostelníček: Žalm (7. kapitola) (23.08.2022)
Skřítek Kostelníček: Maminka čte v kostele (6. kapitola) (21.08.2022)
Skřítek Kostelníček: Odpuštění (5. kapitola) (18.08.2022)
Skřítek Kostelníček: Oblečení pana faráře (4. kapitola) (11.08.2022)
Skřítek Kostelníček: Kostelníček u varhan (3. kapitola) (08.08.2022)
Skřítek Kostelníček: Skřítek u kropenky (2. kapitola) (06.08.2022)
Skřítek Kostelníček: Kája a Kostelníček (1. kapitola) (31.07.2022)
Vyřiďte siónské dceři (12. kapitola) (01.05.2022)
Stáří: Těšíme se (10. kapitola) (24.04.2022)
Stáří: Kdo by se třás (9. kapitola) (08.04.2022)
Vyřiďte siónské dceři (11. kapitola) (07.04.2022)
Stáří: Nemoc (8. kapitola) (20.03.2022)
Vyřiďte siónské dceři (10. kapitola) (13.03.2022)
Stáří: Osamělost (7. kapitola) (09.03.2022)
Vyřiďte siónské dceři (9. kapitola) (06.03.2022)
Vyřiďte siónské dceři (8. kapitola) (27.02.2022)
Stáří: Soužití s mladými (6. kapitola) (20.02.2022)
Vyřiďte siónské dceři (7. kapitola) (19.02.2022)
Vyřiďte siónské dceři (6. kapitola) (14.02.2022)
Vyřiďte siónské dceři (5. kapitola) (04.02.2022)
Stáří: Bůh ti dal tvář, ale usmívat se musíš sám (5. kapitola) (29.01.2022)
Vyřiďte siónské dceři (4. kapitola) (26.01.2022)
Vyřiďte siónské dceři (3. kapitola) (19.01.2022)
Stáří: Věda a stárnutí (4. kapitola) (16.01.2022)
Vyřiďte siónské dceři (2. kapitola) (12.01.2022)
Stáří: Můžeme se ještě změnit? (3. kapitola) (09.01.2022)
Vyřiďte siónské dceři (1. kapitola) (05.01.2022)
Stáří: Co je na stáří pěkného (2. kapitola) (02.01.2022)
(01.01.2022)
Stáří: Co je to stáří (1. kapitola) (22.12.2021)
Svatý zázraků (10. část) (18.12.2021)
Svatý zázraků a lásky (9. část) (27.11.2021)
Svatý zázraků a lásky (8. část) (21.11.2021)
Svatý zázraků a lásky (7. část) (07.11.2021)
Svatý zázraků (6. část) (10.10.2021)
Svatý zázraků a lásky (5. část) (16.09.2021)
Svatý zázraků a lásky (4.část) (12.09.2021)
Svatý zázraků a lásky (3. část) (26.08.2021)
Svatý zázraků a lásky (2. část) (24.08.2021)
Svatý zázraků a lásky (1. část) (22.08.2021)
| Autor: Anička Balintová | Vydáno dne 15. 04. 2023 | 414 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Externí odkazy na nová on-line videa a audia (mp3):

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Hosting zajištuje apoštolát A.M.I.M.S., na jehož činnosti se podílí FATYM a Misionáři obláti P. Marie Neposkvrněné (OMI). Provozuje též TV-MIS.cz (on-line křesťanská internetová televize s programem na vyžádání - on-demand - zdarma) a připravuje i TV-MIS.com v ukrajinštině, ruštine a běloruštině.

Obsah tohoto webu je volně šiřitelný, není-li někde stanoveno jinak.